Dag 19: Yellowstone National Park



Dinsdag 21 juni 2011

De sterretjes zijn weer terug! Vandaag was weer zo’n dag. Heerlijk weer, fantastische dingen gezien en enorm kunnen genieten van al het moois. Even terug naar het begin. Voor mij begon de dag om half 7. Ik werd wakker omdat ik mijn pompje nodig had, en ik had een ruwe keel. Ik had vergeten mijn medicijnen mee te nemen naar de slaapkamer, en ik had ook geen water, dus was het noodzaak om op te staan. Ik ben achter de laptop gekropen, heb een aantal mailtjes beantwoord en daarna ben ik aan mijn reisverslag begonnen van gisteren, want dat was er nog niet van gekomen. Om half 8 heb ik me aangekleed en om 8 uur de wasmachine aangezet. Peter meldde zich om half 9, en Natasja heeft lekker uitgeslapen tot 9 uur. De eerste wasmachine hield er zonder goede redenen halverwege mee op, dus ik moest een nieuwe poging wagen. Terwijl Natasja zich in de badkamer bevond, pleegde Peter wat telefoontjes naar zijn werk omdat hij met zijn telefoon geen data meer kon ophalen, en die deed een schrikbarende ontdekking over de kosten van roaming.

Het was half 11 toen we allemaal klaar waren met het ochtendritueel, we moesten alleen nog een telefoontje plegen naar de Pinnacle Cottages in Glacier National Park. Het heeft wat mailtjes en wat telefoontjes gekost, maar na een kwartier bellen is het ons gelukt om de reservering te annuleren tegen een vergoeding van $50. Prima! Dat is beter dan de kosten van $550 die we eigenlijk moesten betalen omdat we niet binnen de juiste termijn hebben geannuleerd. Ik heb mijn ziek-zijn echter wat overdreven en we hebben uitgelegd dat we daardoor onze planning moesten wijzigen –wat niet geheel gelogen is overigens– en daarom niet op tijd in Glacier kunnen zijn. Herboeken op een andere datum is ook geen optie, want 2 dagen na Glacier vliegen we alweer naar huis. We hebben gelijk ons verblijf in het huisje in West Yellowstone met en nacht verlengd, zodat we nog een extra dag hebben in Yellowstone National Park, en voor de andere nacht moeten we onze planning nog even bekijken. Uiteindelijk moeten we natuurlijk wel nog vanuit Yellowstone in Calgary belanden, vanwaar we weer terugvliegen op zondag.

Het was dan ook al bijna 11 uur voor we eindelijk op pad konden gaan naar het park vandaag. Al gelijk na de ingang van het park komen we terecht in een lange file. Een heel stuk verderop loopt weer een kudde buffalo’s en het lijkt erop dat die een tijdje midden op de weg hebben gelopen. Het heeft een uur geduurd voordat we bij Madison waren, een stukje dat normaal slechts 20 minuten kost. Maar het was prachtig weer, de zon scheen volop vanochtend en we voelden ons redelijk fit. Het wordt vast een mooie dag!

We besloten als eerste de Grand Prismatic Spring van boven te bekijken. Daarvoor moeten we het eerste deel van de Fairy Falls trail lopen, en dan na ongeveer 1 km een heuvel op klimmen. Dat was best een toer, maar het is ons prima gelukt. En mooi dat het was! Wauw! Dat uitzicht heeft mijn hele dag gemaakt vandaag! Ik kan het iedereen van harte aanbevelen.








Na de wandeling zijn we weer verder gereden in de richting van Old Faithfull. Biscuit Basin en Black Sand Basin stonden namelijk ook nog op het programma, daar waren we nog niet aan toegekomen. Dit zijn korte wandelingen van 800m over een boardwalk , die overigens zeer de moeite waard zijn. Ook hier hebben we weer genoten van kleurrijke pools, die bij ons allemaal veruit favoriet zijn. Prachtig!









Daarna hebben we een lunchstop gemaakt bij Old Faithfull. Dat betekende dus dat we er voor de 3e keer waren in 3 dagen, en tegelijk ook de laatste keer. We hebben gegeten in de Bear Pit, een lounge van de Old Faithfull Inn, maar dat was niet echt om over naar huis te schrijven. Natasja en ik deelden de buffalo wings, de gerookte zalm en frietjes van zoete aardappel, Peter koos voor een hamburger. Alle frietjes werden bij de eerste poging helaas koud geserveerd. De tweede poging van de gewone frietjes bij de hamburger waren prima, maar de sweet patato fries werden opnieuw koud geserveerd. Bah! Ze werden van de rekening verwijderd en we hebben ze teruggegeven. De buffalo wings waren een beetje te veel gepeperd met tabasco, en de zalm was uitgedroogd. Ach, we hebben iets achter de kiezen. Daarna hebben Natasja en ik onze verhitte monden gekoeld met een heerlijk ijsje. Smullen maar!

Na de late lunch was West Thumb de volgende bestemming. Dit geyser basin ligt aan Lake Yellowstone. Het is niet de grootste en ook niet de meest spectaculaire, maar de ligging is wel fantastisch! Het water staat nu wel veel hoger dan toen we er 7 jaar geleden waren in september, maar dat is ook niet vreemd met al die smeltende sneeuw natuurlijk. Jammer genoeg liggen een aantal geysers en ook de Fishing Cone daardoor onder water. Het uitzicht is wel spectaculair met de witte bergtoppen aan de overkant van het water.





Het is inmiddels alweer half 6 als we wegrijden van de parkeerplaats en we besluiten om nog naar Canyon te rijden. Dat is nog een klein uurtje rijden. Als eerste rijden we de South Rim, een korte route aan één kant van de kloof, met spectaculaire uitzichten over de indrukwekkende watervallen met de minder indrukwekkende namen Upper Falls en Lower Falls. In tegenstelling tot wat de namen impliceren is Upper Falls de kleinste waterval met 33m hoogte, en Lower Falls is de hoogste met 93m. Maar beiden zijn ze heel spectaculair omdat ze een enorme hoeveelheid water transporteren. Lower Falls is in de lente heel indrukwekkend met een volume van 240.000 liter water per minuut! In de herfst is dat gereduceerd tot 20.000 liter per minuut. Dat is nog eens wat anders dan de 7-traps waterval op de Veluwe bij Loenen, hè pap?! De uitzichten zijn erg mooi, en bij Artist Point is ook het uitzicht in de gekleurde canyon spectaculair te noemen. De kleuren worden nog extra benadrukt door de laagstaande zon, het geel lijkt wel in brand te staan. Geweldig!





De volgende stop is bij de Brink of the Upper Falls, waar je bijna bovenop de “kleinste” waterval staat. Het is niet echt goed mogelijk om hier mooie foto’s te maken, maar de indrukwekkende hoeveelheid water is wel een mooie ervaring, het platform trilt ervan. Daarna beginnen we ook nog aan de North Rim Drive, maar die geven we op na het eerste viewpoint. Het licht wordt te slecht. De schaduwen in de canyon maken het onmogelijk om mooie foto’s te maken en eigenlijk zijn we ook wel moe. We besluiten om terug te komen voor deze kant van de Canyon en rijden terug naar West Yellowstone. Dat is nog een dik uur rijden, en we moeten ook nog eten en wat boodschappen doen.

De rit verloopt voorspoedig, en even over 9 uur zijn we in de supermarkt. We besluiten om niet te gaan uit eten, en McD en KFC slaan we ook over, in de supermarkt kopen we wat soep, chili en brood en maken daar een simpele maaltijd van. En dat smaakt ons prima! Zo laat op de avond is het ook wel lekker om niet met een zwaar beladen maag naar bed te gaan. Het is dan al 10 uur als we onderuit zakken. Peter en Natasja voor de tv op de bank, ik achter de laptop. Met Natasja kijk ik nog even naar de planning van onze trip naar Calgary, en ik schrijf natuurlijk ook nog even het verslag om mijn lezers tevreden te houden! Dat moeten er overigens heel wat zijn, de pageviews vliegen omhoog. Leuk hoor! Ik vind het trouwens heerlijk om jullie reacties te lezen elke ochtend! Laten jullie nog even weten wie jullie zijn?

Heel veel groetjes, ik duik nu het bed in en ga slaapgymnastiek doen om weer fit te zijn voor het programma morgen!

4 opmerkingen:

  1. het klinkt weer helemaal top gelukkig en fijn dat je nu ook de gps van boven hebt kunnen zien ( en fotgrofaren natuurlijk ;) )
    heerlijk toch dat het weer goed gaat. Lekker genieten met z'n allen. Hier laatste loodjes ( nou ja tjs?;( )
    liefs en tot lees!! thuul

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou gelukkig weer sterretjes! Zo te horen is het echt genieten weer! Ben zoooooo snieuwgierig naar al je foto's. Hoop dat de zoom Tamron overuren maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook wij volgen jullie verslag met veel plezier. Je schrijft erg leuk. Zeker het Yellowstone gedeelte vind ik erg interessant! Daar zijn wij begin september namelijk ook voor de 2e keer. We kunnen er leuke tips uithalen. De klim naar de heuvel voor het zien van de Grand Prismatic Spring stond ook op ons lijstje en zo te lezen is het zeker de moeite waard.

    Fijn dat jullie toch nog kunnen genieten na de zeer droevige gebeurtenis. Dat hakt er toch in.

    Veel plezier nog de laatste week en geniet er van! En wij lezen nog even mee.

    Groetjes,
    Rebekka en Edwin
    (Rebekka1977 op AA forum)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig hè, Yellowstone. Wij vinden dat ook een geweldig mooi park en hadden het daar vorig jaar ook erg naar ons zin. Leuk om te lezen dat de wandeling met beklimming van de berg goed zijn gegaan om te genieten van het uitzicht op de Grand Prismatic Spring. Ik ben benieuwd naar jullie foto's.
    Ik blijf jullie volgen op jullie weg naar Calgary. Blijf er lekker van genieten en sterkte met de gezondheid.

    Groetjes, Marco.

    BeantwoordenVerwijderen